جراح بینی تهران
مشاوره در واتس اپ

پولیپ بینی

به توده ای غیرسرطانی و نرم که در سینوس و مسیر غشای مخاط بینی رشد کرده، منجر به بروز اختلالات تنفسی در فرد می شود، پولیپ بینی می گویند.

افراد مبتلا به پولیپ بینی

بر اساس آمار و ارقام موجود، حدود 1 تا 4 درصد افراد جامعه پولیپ بینی را تجربه می کنند. نکته قابل توجه این است که سالمندان و آقایان بیش از سایر افراد به این عارضه دچار می شوند.

دلایل و علائم

در ذیل به تعدادی از مهم ترین نشانه های پولیپ بینی و دلایل ایجاد آن اشاره کرده ایم.

• دلایل موثر در بروز پولیپ بینی عبارتنداز :
  1. عفونت های موضعی
  2. آسم ، آلرژی
  3. آبریزش های ناشی از آلرژی و غیره.
  • نشانه های پولیپ بینی عبارتنداز:
  1. آبریزش بینی های همیشگی
  2. گرفتگی صدای فرد
  3. سردرد های متوالی
  4. خارش اطراف چشم
  5. اختلال در حس بویایی
  6. خرناس در موقع خواب
  7. درد در ناحیه فک بالا و صورت

به طور کلی می توان اختلال در نفس کسیدن به ویژه در حین خواب را به عنوان اصلی ترین نشانه بروز پولیپ بینی معرفی کرد که در بیشتر موارد با خشکی گلو همراه است.

چگونه می توان پولـیپ بینی را تشخیص داد ؟

به طور معمول پزشک می تواند به کمک چراغ قوه پزشکی و معاینه داخل بینی، پولیپ را تشخیص دهد. اما در برخی موارد معاینه داخل بینی به وسیله چراغ قوه کافی نبوده و ممکن است سی تی اسکن یا آندوسکوپ بینی نیز لازم شود .

درمان پولیپ بینی

در برخی مواقع با تجویز دارو می توان از میزان التهاب درون بینی کاست اما با این روش نمی توان پولیپ را به طور کامل از بین برد؛ جراحی پولیپ بینی تنها راه درمان آن است. البته افراد باید به این موضوع توجه داشته باشند که احتمال بازگشت پولیپ حتی پس از انجام جراحی بینی نیز وجود خواهد داشت.

عوارض ناشی از ابتلا به پولیپ :

ابتلا به آسم ، مننژیت ، سینوزیت و عفونت چشم ازجمله عارضه های ناشی از وجود ضایعه ی پولـیپ بینی می باشند .

به این مقاله امتیاز دهید

One thought on “پولیپ بینی